maanantai 8. huhtikuuta 2013

Vad jag vet om marknadskommunikation idag

På tisdagen (2.4.2013) gick vi igenom vad vi hade läst och diskuterade det vi kommit fram till i grupper. Vi diskuterade närmast branding, intern kommunikation och media. 
 
Sättet på hur man marknadsför ett brand (vilken kommunikationskanal som används och hur) påverkar brandets styrka. Marknadskommunikation kan därmed misslyckas, ifall fel metoder används på fel sätt, eller om målgruppen inte är klar. Det kan också vara att fel budskap når fel publik och på fel sätt. Brand irritation och brand confusion var nya begrepp. 
 
Vi fick också en bra definition på PR: management of reputation, som kort och koncist beskriver vad PR går ut på.  PR går att dela in i tre olika nivåer, beroende på vilken sort av reputation management det handlar om: marketing PR, corporate PR och internal PR.  

Detta leder vidare till intern kommunikation, som i stort handlar om att representera företaget väl för dess personal och dess intressenter. Ett - kanske självklart - faktum är, att om ett företag mår väl inuti, strålar dess välmående även utåt, vilket ger en positiv bild åt konkurrenter och konsumenter.
 
Vi diskuterade också hur dagens ungdom - Generation Z - är tätt omringad av olika slags nya medier, och de har därmed en autonomi i valet om vad de vill veta. Denna autonomi kan vara både positiv och negativ: det finns ett överflöd av information, vilket resulterar i välutbildade och sakkunniga ungdomar. Medierna erbjuder dock också mycket kontroversiell information, som inte är passlig åt alla åldrar. En viktig poäng var också: även om ungdomarna möts av mycket information, är det ingen självklarhet att det avsedda budskapet når dem.

Nya medier är ett positivt koncept, eftersom de medför en tillgänglighet åt alla som har vetskap om dem. De erbjuder också en möjlighet till interaktion kund och företag emellan. Denna intreaktion har positiva konsekvenser, som till exempel nöjda kunder och ökad försäljning, men även negativa, eftersom vem som helst kan bidra med sin personliga åsikt, vare sig den var positiv eller negativ. 

Då man bygger upp en reklamkampanj, är strategin  a och o: vem är målgruppen, vilket är målet, vilket är budskapet? En reklam ska byggas upp på en kreativ idé som är originell, ny och lockande. Eftersom vi är omringade av nya influenser blir vi mer och mer krävande i våra produkt- och reklamförväntningar. Känslomässig (vill locka fram känslomässiga reaktioner) och rationell vädjan (vill informera) var nya begrepp inom reklam.
 
Överlag hjälpte litteraturen och gruppdiskussionerna mig att få en bättre helhetsbild på allt det som marknadskommunikation innefattar, och därmed på hela marknadsföringsmixet.

/Anna






  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti