maanantai 1. huhtikuuta 2013

Bokreflektion


Veckans hemuppgift var att läsa en marknadskommunikations/branding bok och skriva ett inlägg i blogen. Jag läste boken Branding Unbound, the Future of Advertising, Sales, and the Brand Experience in the Wireless Age av Rick Matheison. Jag valde boken eftersom elektronisk marknadsföring och e-commerce intresserar mig mest kombinerat med mina informationssystemstudier. Boken handlade som titeln säger om framtida marknadsföringsmetoder. Själv skrev jag bloginlägget med fokus på två case som togs upp i boken, ena om Burger King och andra om Coca-Cola.

Rick Matheison (2005, s. 5) skriver om hur teknologin har ändrat marknadsföringstekniken. TV reklam är inte så effektivt mera i dagensläge med prylar som hårddiskbaserade inspelningsapparater (digibox på finlandssvenska). Dessa prylar gör att man inte ser på television när favoritprogrammen visas, utan man bandar in dem på inspelningsapparaten och kollar på fritiden de inbandade programmen. Då man har inbandade program kan man snappspola över reklampauserna. Matheison skriver om ett ett case som handlar om Burger King som helt och hållet skippat TV- reklamer i USA. 69% av amerikanerna säger att de föredrar reklam-skippningsteknologi som erbjuds bl.a. av mediajätten TiVo. Burger King har gjort marknadsundersökningar som visat bl.a. att ännu för tolv år sedan kunde man nå 50% av amerikaner genom att köpa upp tre TV reklamplatser, idag behöver man 70 platser för att bli sedd av 50%. Teknologin har gjort att 37% av amerikaner spenderar tiden på Internet istället för att se på TV.

it’s your way, or no way at all” – konsumenten styr och stämmer.

                             Det kreativa samhället som allt mera blivit teknologibaserat har även bemärkts av Coca-Cola, som spenderat ¾ av sin marknadsförignsbudget på TV reklam. Procenten för TV reklam har sjunkit väldigt mycket och kommer att sjunka ännu mera, säger Coca-Colas president Chuck Fruit (Matheison 2005, s. 6). Marknadsföringsindustrin är påväg mot en s.k. prestationsbaserad kampanj relaterad stil som inkluderar Internet med ”on-demand advertising” d.v.s. konsumenten bestämmer vilken reklam den ser på.

Boken gav inte så mycket ny fakta eftersom den var skriven 2005. I dagens läge får man reda på all nyaste information genom bloggar. Efter det skrivs det akademiska artiklar om dem, och sedan till sist skrivs böckerna. Därför utger böckerna i många fall utdaterad data. Boken jag läste gav ändå intressanta exempel på hur olika företag reagerat i och med teknologin, och att exempelvis TV reklamen inte mera biter i kunden lika bra som nya fräscha marknadsföringsmetoder som baserar sig på att öka kundlojaliteten och locka fram intresset på annat sätt än att truga produkten genom traditionell reklam. Företag borde enligt mitt tycke försöka nå kunden just via social media och bloggar, eftersom det är där som människorna umgås sinsemellan. Det är svårt att nämna de tre viktigaste insikterna jag lärt mig hittills eftersom kursen pågått en så kort tid. Dock har jag ansett det nyttigt att lära sig användningen av Yammer och eblogger. Som IS studerande vet jag att det endast är positivt att kunna använda olika sociala medier (yammer) och marknadsföringskanaler (eblogger).

Källor:
Matheison, Rick (2005) Branding Unbound, the Future of Advertising, Sales, and the Brand Experience in the Wireless Age URL: http://site.ebrary.com.ezproxy.vasa.abo.fi/lib/abo/docDetail.action?docID=10120172 (läst 1.4.2013)


//Rasmus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti