Veckans
hemuppgift var att läsa en marknadskommunikations/branding bok och skriva ett
inlägg i blogen. Jag
läste boken Branding Unbound, the Future
of Advertising, Sales, and the Brand Experience in the Wireless Age av Rick
Matheison. Jag valde boken eftersom elektronisk
marknadsföring och e-commerce intresserar mig mest kombinerat med mina
informationssystemstudier. Boken handlade som titeln säger om framtida marknadsföringsmetoder.
Själv skrev jag bloginlägget med fokus på två case som togs upp i boken, ena om
Burger King och andra om Coca-Cola.
Rick Matheison (2005, s. 5) skriver om hur teknologin har ändrat
marknadsföringstekniken. TV reklam är inte så effektivt mera i dagensläge med
prylar som hårddiskbaserade inspelningsapparater (digibox på finlandssvenska).
Dessa prylar gör att man inte ser på television när favoritprogrammen visas,
utan man bandar in dem på inspelningsapparaten och kollar på fritiden de
inbandade programmen. Då man har inbandade program kan man snappspola över
reklampauserna. Matheison skriver om ett ett case som handlar om Burger King
som helt och hållet skippat TV- reklamer i USA. 69% av amerikanerna säger att
de föredrar reklam-skippningsteknologi som erbjuds bl.a. av mediajätten TiVo.
Burger King har gjort marknadsundersökningar som visat bl.a. att ännu för tolv
år sedan kunde man nå 50% av amerikaner genom att köpa upp tre TV reklamplatser,
idag behöver man 70 platser för att bli sedd av 50%. Teknologin har gjort att
37% av amerikaner spenderar tiden på Internet istället för att se på TV.
”it’s
your way, or no way at all” – konsumenten styr och stämmer.
Det kreativa samhället som allt mera
blivit teknologibaserat har även bemärkts av Coca-Cola, som spenderat ¾ av sin
marknadsförignsbudget på TV reklam. Procenten för TV reklam har sjunkit väldigt
mycket och kommer att sjunka ännu mera, säger Coca-Colas president Chuck Fruit
(Matheison 2005, s. 6). Marknadsföringsindustrin är påväg mot en s.k.
prestationsbaserad kampanj relaterad stil som inkluderar Internet med ”on-demand
advertising” d.v.s. konsumenten bestämmer vilken reklam den ser på.
Boken gav inte så
mycket ny fakta eftersom den var skriven 2005. I dagens läge får man reda på
all nyaste information genom bloggar. Efter det skrivs det akademiska artiklar
om dem, och sedan till sist skrivs böckerna. Därför utger böckerna i många fall
utdaterad data. Boken jag läste gav ändå intressanta exempel på hur olika
företag reagerat i och med teknologin, och att exempelvis TV reklamen inte mera
biter i kunden lika bra som nya fräscha marknadsföringsmetoder som baserar sig
på att öka kundlojaliteten och locka fram intresset på annat sätt än att truga
produkten genom traditionell reklam. Företag borde enligt mitt tycke försöka nå
kunden just via social media och bloggar, eftersom det är där som människorna
umgås sinsemellan. Det är svårt att
nämna de tre viktigaste insikterna jag lärt mig hittills eftersom kursen pågått
en så kort tid. Dock har jag ansett det nyttigt att lära sig användningen av Yammer
och eblogger. Som IS studerande vet jag att det endast är positivt att kunna
använda olika sociala medier (yammer) och marknadsföringskanaler (eblogger).
Källor:
Matheison, Rick (2005) Branding Unbound, the Future of Advertising, Sales, and the Brand Experience in the Wireless Age URL: http://site.ebrary.com.ezproxy.vasa.abo.fi/lib/abo/docDetail.action?docID=10120172 (läst 1.4.2013)
//Rasmus
Matheison, Rick (2005) Branding Unbound, the Future of Advertising, Sales, and the Brand Experience in the Wireless Age URL: http://site.ebrary.com.ezproxy.vasa.abo.fi/lib/abo/docDetail.action?docID=10120172 (läst 1.4.2013)
//Rasmus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti