maanantai 1. huhtikuuta 2013

Marknadskommunikation: tankar om reklam och marknadsföringspsykologi



Jag valde att läsa Marketing Communications – A European Perspective, av Patrick de Pelsmacker, Maggie Geuens och Joeri Van den Bergh (2007). Boken ger en bred insyn i marknadskommunikationens olika delområden, och presenterar de huvudteman som utgör grunden för marknadsföringsprocessen. Boken behandlar följande teman: integrerad kommunikation, branding, hur marknadskommunikation fungerar, målgrupper, mål och syfte, budgetering, reklam och reklamforskning, mediaplanering, PR, sponsorering, sales promotion, direkt marknadsföring, point-of purchase, utställningar och mässor, personlig försäljning, B2B samt internationell kommunikation. Som väl märks, går boken in på nästan 20 olika områden, varav jag valde att koncentrera mig på de delområden som jag tyckte var intressantast och mest aktuella: branding, reklam, olika mål för marknadskommunikation, samt själva psykologin bakom marknadskommunikation – vad är det som påverkar konsumenter och vilka är orsakerna till det? 

Gällande temat branding var jag intresserad av att bygga upp min förståelse för olika aspekter inom branding och vilka egenskaper som karaktäriserar ett framgångsrikt brand. Jag ville också veta hur marknadskommunikation bidrar till brandets styrka (brand strenght), samt hur effektiva brandingstrategier först byggs upp och sedan genomförs. Jag valde dock att här inte diskutera branding dess längre, eftersom nästa uppgift koncentrerar sig på det delområdet.

Som ofta konstateras, är förståelse för konsumentens behov och beteende ”a och o” inom marknadsföring. Det jag tycker är ett av det intressantaste temat inom marknadskommunikation, är den psykologiska aspekten, det vill säga hur konsumentens tankar och beteende kan påverkas, samt vilka tankebanor hans eller hennes undermedvetna följer. Enligt De Pelsmacker, Geuens och van den Bergh (2007: 104) går konsumenten genom en hierarkisk process av kognitiva och känslo- och beteendemässiga reaktioner till diverse kommunikationsstimuli. Denna hierarki är naturligtvis situationsbunden, det vill säga beroende av faktorer som produktslag och köpsituation. Under själva övertygelseprocessen spelar skapandet och förändringen av attityder en väsentlig roll. Hur attityder skapas är starkt beroende av till vilken grad informationsbearbetning kan utvecklas. Detta är i sin tur beroende av motivationen, samt möjligheten och förmågan att bearbeta information. Eftersom dessa faktorer gemensamt bidrar till konsumentens beslutsfattande, kan hans eller hennes beslut resultera i något helt annat, ifall någon av dessa fattas. Då kan en konsument påverkas av enbart yttre stimuli, som till exempel något så enkelt som färgen på en plansch, och därefter begå ett annat köpbeslut. Attitydbildning och attitydförändring är också starkt baserade på kognitiva, känslomässiga och viljemässiga faktorer.

Marknadskommunikation kan även misslyckas: produkter, medier och reklam kan även orsaka irritation, vilket knappast är obekant till någon av oss. Jag tycker ett passligt exempel på reklam, som orsakat mer irritation än positiva associationer, är reklamen för nätbutiken, Zalando. Egna, samt kommentarer i min närmaste krets, visar att reklamsnutten inte uppmanar till annat än kanalbyte. Samtidigt kan man ställa sig frågan om inte Zalando- reklamen trots all negativ feedback gjort ett intryck på de konsumenter, som inte är vana vid att handla på nätet. Det finns säkert inte en människa som inte har hört eller sett namnet på företaget – detta måste ha även positiva följder för försäljningen.

De Pelsmacker m.fl. (2007: 102-103) nämner också ”brand förvirring” (brand confusion) som en annan negativ effekt, det vill säga då reklamen av ett specifikt företag av konsumenten uppfattas som reklam av ett annat – konkurrerande – företag. 

Jag anser att förståelse för konsumentens tänkande är den allra viktigaste hörnstenen inom marknadskommunikation, eftersom man på det kan bygga en hållbar och effektiv marknadsföringsstrategi. Denna typ av djup förståelse resulterar på långsikt i lojala kunder och lönsammare verksamhet.

Då man bygger upp en marknadskommunikationskampanj, är det också viktigt att klart definiera vilka mål man vill nå. Bland de vanligaste mål brukar finnas följande: ökning av brandmedvetenhet och brandkännedom, förbättring av brandimage och brandattityd, ökning av köpavsikter, samt maximering av kundtillfredsställelse och brandlojalitet. 

Olika mål kräver olika marknadsföringsmix. Reklam anses ofta vara en synonym till marknadskommunikation, eftersom det är det synligaste verktyget inom marknadskommunikationsmixen. Kommunikationsmixen består dock av mycket mer än enbart reklam, som till exempel: sales promotion, sponsorering, PR, evenemang, utställningar, direkt marknadsföring, personlig försäljning, masskommunikation och elektronisk kommunikation. (De Pelsmacker, m.fl., 2007: 5)

Reklam beskrivs vidare som all betald, icke-personlig mediekommunikation, som genomförs av ett identifierat företag. Det viktigaste inom uppbyggandet och förverkligandet av en reklamkampanj är strategin: vem är målgruppen, vilket är målet, vilket är budskapet? I sin helhet bör en reklam byggas på en kreativ idé, som är både originell, ny och lockande. (De Pelsmacker, m.fl., 2007: 167). Dessa fakta kan förekomma som självklarheter, och även väcka tanken: ”vem som helst kan ju starta en reklamkampanj, allt som behövs är kreativitet!” Verkligheten är trots allt den att vi konstant omringas av nya influenser, via olika medier, vilket betyder att vi blir mer och mer krävande i vad vi väntar oss av en reklam. 

De Pelsmacker m.fl. (2007: 213) beskriver hur man genom reklam kan vädja till konsumenterna på två olika sätt: genom känslomässig och rationell vädjan. Känslomässig vädjan strävar till att locka fram känslomässiga reaktioner, samt till att förmedla en specifik image. Detta kan ske till exempel genom humor, rädsla, erotik och musik.  Rationell vädjan innehåller i sin tur information om till exempel pris, värde, kvalitet, prestation, smak och garanti, som kan presenteras med hjälp av en talande person, en demonstrering, problemlösning, drama eller jämförelse.
Det gäller alltså att välja sina reklamtekniker med omsorg, för att nå rätt publik, på ett effektivt sätt och med rätt budskap.  

/Anna

Källa: 


De Pelsmacker, Patrick, Maggie Geuens och Joeri Van den Bergh (2007). Marketing Communications - a European Perspective. Prentice Hall, Harlow, England.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti