Brändikäs
är business underhållning: en arbetslivsguide, en rysare och en lärobok på
samma gång. Boken är skriven av Lisa Sounio som är specialist på branding och
design. Sounio vill
påverka sina läsare genom att framföra att all marknadskommunikation måste vara
intressant och aktuellt, så att budskapet och dess förespråkare skiljer sig
från sina konkurrenter. Ju mer ”brändikäs” man är, desto bättre sker
försäljningen av produkten eller tjänsten. Boken innehåller inte teorier om branding, men
den berättar om vad branding är, varför branding är aktuellt och hur man ska
lyckas med branding.
Sounio (2010) skriver att man bör
akta tråkighet, öppna upp sin personlighet, använda sig av visuell
kommunikation och även uppmärksamma språket, orden och nyanserna som man
använder sig av. Hon menar att man bör
vara modig att nätverka och sträva efter att uppträda framför olika arenor. Enligt
Sounio (2010) är det enkelt att branda sig, det gäller bara att välja sin
kommunikationspalett och göra allt annorlunda än alla andra. Kommunikation är
väsentligt för framgång inom branding, kommunikationen framför nämligen brandets
värde och klargör uppfattningen om brandet. Sounio (2010) poängterar vidare
betydelsen av en förespråkare för brandet, en talman med otroliga historier att
berätta och som väcker åsikter och nyfikenhet hos publiken. Dessa är insikter som jag tror att vår grupp kan ha nytta av vid projektet med Satumaa.
Lisa Sounio (2010) Brändikäs. Talentum.
/Karolina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti