maanantai 22. huhtikuuta 2013

Brändikäs


Brändikäs är business underhållning: en arbetslivsguide, en rysare och en lärobok på samma gång. Boken är skriven av Lisa Sounio som är specialist på branding och design. Sounio vill påverka sina läsare genom att framföra att all marknadskommunikation måste vara intressant och aktuellt, så att budskapet och dess förespråkare skiljer sig från sina konkurrenter. Ju mer ”brändikäs” man är, desto bättre sker försäljningen av produkten eller tjänsten.  Boken innehåller inte teorier om branding, men den berättar om vad branding är, varför branding är aktuellt och hur man ska lyckas med branding.

Sounio (2010) skriver att man bör akta tråkighet, öppna upp sin personlighet, använda sig av visuell kommunikation och även uppmärksamma språket, orden och nyanserna som man använder sig av.  Hon menar att man bör vara modig att nätverka och sträva efter att uppträda framför olika arenor. Enligt Sounio (2010) är det enkelt att branda sig, det gäller bara att välja sin kommunikationspalett och göra allt annorlunda än alla andra. Kommunikation är väsentligt för framgång inom branding, kommunikationen framför nämligen brandets värde och klargör uppfattningen om brandet. Sounio (2010) poängterar vidare betydelsen av en förespråkare för brandet, en talman med otroliga historier att berätta och som väcker åsikter och nyfikenhet hos publiken. Dessa är insikter som jag tror att vår grupp kan ha nytta av vid projektet med Satumaa.

Lisa Sounio (2010) Brändikäs. Talentum.

/Karolina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti