keskiviikko 10. huhtikuuta 2013

THE BRAND GAP



THE BRAND GAP är faktiskt en bra bok om du vill veta mera eller annars bara läsa om branding. Författaren Marty Neumeier ger en enhetlig teori om branding. Han betonar vikten med att båda hjärnhalvorna ska samarbeta för att nå det förväntade resultatet, dvs. man ska förhålla sig både strategiskt och kreativt för att kunna bygga upp ett ”karismatiskt varumärke”, dvs. ett brand som inte går att ersätta. Han påpekar att flera fall där företag har misslyckats i att bygga karismatiska varumärken, har det funnit en GAP mellan hjärnhalvorna.

I boken diskuteras även hur viktigt brandet är för ett företag. Ett starkt brand ger mervärde och spelrum för företaget att styra marknaden. Bl.a. Coca Cola´s börsvärde skulle vara hälften mindre utan självaste varumärket. Författaren förklarar idén med branding enligt följande;

"The main purpose of branding is to get more people to buy more stuff for more years at a higher price"


Det poängteras även många gånger om att ett brand är inte det du säger att brandet är, utan det är det hur allmänheten ser brandet som. Detta är orsaken varför branding är utmanande och intressant.

Enligt Marty Neumeier kan vem som helst bygga upp ett karismatiskt varumärke, så länge man behärskar de fem viktigaste disciplinerna gällande branding;
  • Differentiate - du måste särskilja dig från de andra, vara unik
  • Collaborate - brandet är summan av samarbete mellan flera personer
  • Innovate - något som ingen vet om, fråga inte, gör det!
  • Validate - feedback är det viktigaste i utvecklingen, kommunikationen är en dialog
  • Cultivate - vad till näst? analysera. upprätthålla brandet.



Boken är både lättläst och snabbläst, jag rekommenderar! Många kanske tänker att "den är ju så kort", men det är orsaken varför jag tyckte om boken. En kort och koncist bok skriven av en erfaren expert i branschen. Ifall du blev intresserad kan du ta en titt på slide-showen som sammanfattar bokens innehåll. Ifall den fångar ditt intresse lönar det sig att läsa boken.

http://ptgmedia.pearsoncmg.com/images/0321348109/goodies/The_Brand_Gap.pdf


- Näse

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti