maanantai 22. huhtikuuta 2013

Branding @ the Digital Age


Herbert Meyers och Richard Gerstman diskuterar i boken "Branding @ the Digital Age" e-handeln och hur den snabba övergåendet till den digitala världen har påverkat branding; hur bygger man upp ett varumärke på internet, vilka är fördelarna och nackdelarna med liknande e-handel? 

Författarna påpekar att principerna för branding är de samma, även om vi kanske känner oss förvirrade över informationsflöden och de olika möjligheterna på e-handeln. Huvudprincipen är att förstå och känna till sina kunder och sin verksamhet, och ge kunden en positiv upplevelse, vart än brandingen sker. Branding enligt Meverso och Gerstman:




Branding is an universal marketing force working to influence the consumer all the time.

I boken nämns det flera gånger hur viktigt det faktiskt är att känna igen sin verksamhet och gällande e-handel, måste ett företag noggrant fundera på vad som igentligen kunde marknadsföras på internet. Som exempel hade de Mc Donald's, som har lyckats med branding både på den "traditionella" handeln och på e-handeln. Mc Donald's säljer inte på internet sina huvudprodukter, dvs. hamburgare, men istället har de valt att "sälja" sin personalitet. De erbjuder kunden på olika slags tjänster som t.ex. restauranglokaliserare som möjliggör det för kunderna att hitta lätt till den närmaste restaurangen. 

En av de största utmaningarna på e-handeln är att faktiskt sälja sina varor till kunden via internet. Kunderna är vana vid att röra och pröva förrän de gör ett köpbeslut och därför kan det vara svårt för företag att sälja via internet. Meyers nämner att de mest framgångsrika företagen är ofta de som bygger upp sitt varumärke både på internet och utanför internet. 

Till sist vill jag ännu nämna de 7 råden som Meyers och Gerstman ger för att lyckas med e-handel:


  • Ceding control
    • Ge kunden en del kontroll över produkterna och låt kunderna ge feedback om produkterna
  • Community participation
    • Delta i kollektiv och skapa nya kollektiv
  • Fostering dialogue with others  
    • Kommunicera med kunden och låt denne delta i företagets verksamhet
  • Focus on core competency 
    • Håll kompetensen i fokus och samarbeta med partners 
  • Deliver good ideas
    • Ge kunderna en bra orsak till att handla på internet
  • Keep your content current
    • Uppdatera och lägg till information regelbundet
  • Engagement 
    • Var intressant och engagerad

Meyers, Herbert M. Gerstman, Richard  (2012) Branding @ the Digital Age. Gordonsville, VA, USA 

/Sabina 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti