Marknadskommunikationskursen
har hittills fått mig att inse hur brett ämnet är. Varumärket är extremt
viktigt för en organisation och det viktigaste att komma ihåg att brandet inte är
det vad organisationen säger att det är, det är det vad konsumenterna säger att
den är. Den stora utmaningen är därmed att genom reklam och olika former av
marknadskommunikation få konsumenterna att koppla brandet med det budskap som
organisationen önskar sig.
Vi har talat mycket
om utnyttjandet av ny media, främst sociala medier men även företagsbloggar.
Företagsbloggar var faktiskt något nytt för mig, vilket i sig är konstigt då
företagsbloggar är effektiva och förmånliga kanaler att kommunicera med
konsumenterna. En blogg är även lätt att påbörja, den behöver inte vara formell
och man kan skriva så gott som vad som helst som kanske intresserar
konsumenterna. På tanke på användning av ny media är det även väldigt bra kanal
då man får större synlighet på sökmotorerna som miljontals människor använder
dagligen. Såklart måste bloggen ha ett syfte och man måste alltid tänka på åt
vilket håll man styr varumärket med det man diskuterar i blogginläggen.
Både under Open
Space tillfället och i ”Marketing Communications” boken som jag läste, talades
om vilken roll intern kommunikation har för brandet. Jag lärde mig att
marknadskommunikation handlar om mycket mera än endast externa kommunikation
med konsumenterna. Den interna företagsmiljön, personalens trivsel i
arbetsplatsen och syn på företaget de arbetar för, påverkar även företagets och
därmed även varumärkets rykte. På grund av detta anser jag att intern
kommunikation hör till de viktigaste faktorerna inom marknadskommunikation och
detta fick mig även att inse att det handlar inte endast om marknadsföring,
utan även om bl.a. företagets organisation och ledning.
Jag ser framemot
samarbetet med Mainostoimisto Satumaa och de lärdomar jag kommer att få.
Företaget är specialiserat på marknadskommunikation och därmed kommer
antagligen den största inlärningen att ske under samarbetet med företaget.
Jag rekommenderar
Entrepeneurs internetsida ifall du vill läsa om branding, där finns intressanta
inlägg om branding!
- Näse

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti