maanantai 8. huhtikuuta 2013

Vad jag vet mera om idag



Marknadskommunikationskursen har hittills fått mig att inse hur brett ämnet är. Varumärket är extremt viktigt för en organisation och det viktigaste att komma ihåg att brandet inte är det vad organisationen säger att det är, det är det vad konsumenterna säger att den är. Den stora utmaningen är därmed att genom reklam och olika former av marknadskommunikation få konsumenterna att koppla brandet med det budskap som organisationen önskar sig. 

Vi har talat mycket om utnyttjandet av ny media, främst sociala medier men även företagsbloggar. Företagsbloggar var faktiskt något nytt för mig, vilket i sig är konstigt då företagsbloggar är effektiva och förmånliga kanaler att kommunicera med konsumenterna. En blogg är även lätt att påbörja, den behöver inte vara formell och man kan skriva så gott som vad som helst som kanske intresserar konsumenterna. På tanke på användning av ny media är det även väldigt bra kanal då man får större synlighet på sökmotorerna som miljontals människor använder dagligen. Såklart måste bloggen ha ett syfte och man måste alltid tänka på åt vilket håll man styr varumärket med det man diskuterar i blogginläggen.

Både under Open Space tillfället och i ”Marketing Communications” boken som jag läste, talades om vilken roll intern kommunikation har för brandet. Jag lärde mig att marknadskommunikation handlar om mycket mera än endast externa kommunikation med konsumenterna. Den interna företagsmiljön, personalens trivsel i arbetsplatsen och syn på företaget de arbetar för, påverkar även företagets och därmed även varumärkets rykte. På grund av detta anser jag att intern kommunikation hör till de viktigaste faktorerna inom marknadskommunikation och detta fick mig även att inse att det handlar inte endast om marknadsföring, utan även om bl.a. företagets organisation och ledning.
Jag ser framemot samarbetet med Mainostoimisto Satumaa och de lärdomar jag kommer att få. Företaget är specialiserat på marknadskommunikation och därmed kommer antagligen den största inlärningen att ske under samarbetet med företaget.

Jag rekommenderar Entrepeneurs internetsida ifall du vill läsa om branding, där finns intressanta inlägg om branding!

- Näse


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti