maanantai 1. huhtikuuta 2013

Bokreflektion - Marketing Communications


Uppgiften var att läsa en bok om marknadskommunikation. I och med att jag var på semester förra veckan i Turkiet och insåg att jag inte hade valt en bok än, fick jag en orsak att för första gången använda mig av Apples iBooks tjänst. Därför var självaste boken ett impulsköp men boken verkade passa in i temat då den heter ”Marketing Communications” och är skriven av Robert Bishop (2012). Boken var relativt kort och koncist och efter att läst ungefär en tredjedel av boken insåg jag att boken innehöll främst grundläggande information inom företagsledning och entrepenörskap, trots att titeln verkade exakt det jag letade efter.

Boken innehöll främst grundläggande information om marknadskommunikation, när man skall satsa på reklam och hur. Författaren lyfte fram SWOT och PEST analyserna och förklarade hur dessa ska användas för att identifiera företagets position i marknaden. Även positioneringens roll och valet av målgruppen var faktorer som författaren ansåg vara främst viktiga då man kommunicerar med marknaden. Han påpekade även att frågeformulär hör till de bästa sätten att kommunicera med marknaden särskilt då man kommer ut med en ny produkt till marknaden. Det är nämligen ett billigt sätt att samla information som är användbart i analysen, dessutom kan man samla in information effektivt från olika målgrupper och identifiera de olika gruppernas åsikter samt behov. Frågeformulär hör även till de kommunikationsmedel som inte har föråldrats och kommer att fungera även i framtiden, endast medierna blir effektivare med tiden vilket gör att formulären kan användas effektivare än förut.

Som tidigare nämnt lyfte boken fram PEST analysen och dess roll då man hoppar in i marknaden. Författaren poängterade kulturskillnader och politiska olikheter, som styr mycket hur marknadskommunikationen verkställs sist och slutligen. Även skillnader över en reklams effekt i början och i slutet av arbetsveckan diskuterades, dvs. något som diskuterades främst i konsumentmarknadsföringskursen. Texten var överlag endast repetition på allt tidigare lärt.

Jag var väldigt missnöjd på boken och jag hoppas verkligen att nästa bok är bättre och ger nya insikter. Som redan nämnt i början var denna bok inte passande för kursen, men jag kan rekommendera boken för personer som har tänkt börja studera på handelshögskolan och vill få grundläggande kunskap om företagsekonomi.

- Näse
-         

-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti