tiistai 2. huhtikuuta 2013

Integrerad marknadskommunikation

Denna vecka skulle alla i gruppen utföra en första litteraturuppgift genom att välja en bok som behandlar ämnet  marknadskommunikation och sedan skriva i bloggen om sina tankar kring ämnet och om det som väckte ens intresse i boken. Det finns ett mycket brett val på böcker om marknadskommunikation, men själv   valde jag tillslut Marketing communications: an integrated approach (2004) skriven av Paul Russel Smith och Taylor Jonathan. Eftersom boken behandlar allt från marknadsföringsstrategier, konsumentbeteende och olika kommunikationsmedel till marknadsundersökning och marknadsföringspolitik, har jag valt att ta upp de ämnesområden och begrepp som väckte mitt intresse. 

 På tal om marknadsföringsstrategier och konkurrensmedel tar Smith upp förutom begreppet 4P även begreppet 7P , som är ett helt nytt begrepp för mig. 4P (produkt,pris,påverkan,plats) utgör enligt honom en bas för marknadsföring, medan de tre "extra" P:n i 7P-modellen står för människor (personal), det fysiska (ex.byggnader och arbetskläder) och processer (ex. produktionsmetoder, leveransen av en produkt/tjänst). Det att man kunnat utveckla 7P-modellen med hjälp av den traditionella 4P-modellen berättar enligt mig om hur vi blivit allt mer medvetna om ämnet marknadsföring och om hur dess betydelse allt mer ökat. Det berättar även om hur krävande marknadsföring är idag.

Dessutom kom tog Smith upp "push" och "pull" strategierna vid marknadsföring. Den första innebär att markandsföringsstrategierna är planerade så att man satsar mycket på försäljningskraft och på att få produkten/tjänsten snabbt till distributionskanalerna. Däremot är en  pull strategis  syfte att få kunden att komma in i affären och ta sig produkten från hyllan. Push strategin tas kanske i bruk i företag som håller på att skapa ett brand som ändå inte ännu är välkänt. Med hjälp av push strategin kan företaget åtminstone snabbt skapa uppmärksamhet bland konsumenterna. Däremot kunde pull strategin användas av företag med mycket kända brand (ex. Nike, Apple) i en situation då de snart kommer att distribuera en ny produkt. Smith påminner att användandet av en pull strategi kräver mycket bra marknadsföringssupport. 

Vad jag lärt mig i stort sätt genom boken är att varje företag behöver anpassa sin marknadsföring till sin egna verksamhet. Det finns inte en ända strategi som kan användas överallt, utan ett företag måste känna till sin personal, sina kunder, sina potentiella kunder, sina varor osv. Den interna kommunikationen bör vara i skick , förrän den externa kommunikationen kan fungera. Smith berättade bl.a. om hur ett hinder för den interna kommunikationen är ofta det att de olika avdelningarna i företaget är för isolerade, dvs. personalen i de olika avdelningarna (ex. försäljare och reklampersonal) kommer inte i kontakt med varandra. 

"Understanding the barriers is the first step in successfully implementing integrated marketing communication (Smith & Johnson 2004, 19)".


-Sabina





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti