maanantai 1. huhtikuuta 2013

Bokreflektion - Digitaalinen markkinointiviestintä


Jag har läst boken Digitaalinen markkinointiviestintä skriven av Heikki Karjaluoto. Boken berättar om hur man genom att använda sig av marknadskommunikation ska få kunderna att förbli aktiva, få försäljningen att stiga och kostnaderna att minska.

Karjaluoto skriver att den traditionella formen av marknasakommunikation idag befinner sig i en brytningstid. Karjaluoto poängterar den digitala marknadskommunikationens betydelse för företag idag, digital marknadskommunikation möjliggör bättre kostnadseffektivitet och större inriktningsmöjligheter.  Redan undre en längre tid så har effektiviteten av TV- och tidningsreklam ifrågasatts. Möjligheterna inom den digitala marknadskommunikationen är enormt mångsidiga. Digitala kampanjer möjliggör t.ex. targeting av konsumenterna och en mer djupgående uppföljning av kampanjer än vad vid traditionella kanaler. I boken skriver Karjaluoto om hur företag kan använda sig av digital marknadskommunikation. Karjaluoto går igenom de vanligaste marknadskommunikationskanalerna, hur man ska gå till väga för att använda dem för att dra bäst nytta av dem, och om samarbete med reklambyråer.

Denna bok innehöll mycket teorier och praktiska lärdomar. Den är skriven år 2010 och var därmed enligt mig väldigt aktuellt. I boken presenterar Karjaluoto väldigt många intressanta exempel och case, både från inhemska och utländska företag, t.ex. Finnair, Nokia, Coca Cola, SK-ravintolat m.m.   Boken är skriven som en lärobok för marknadsföringsstudenter och jag tycker att innehållet var väldigt intressant och lärorikt. De främsta lärdomar som jag fick med mig från boken var; vad marknadskommunikation egentligen i nuläget är, varför marknadskommunikation är så viktigt och hur man utövar framgångsrik marknadskommunikation. Eftersom att vi precis börjat med marknadskommunikationskursen så tycker jag att boken var bra för att den gav en djupgående insikt i ämnet. Det som jag lärt mig av boken kommer jag troligen ha nytta av i framtiden eftersom att detta ämne idag är väldigt aktuellt och jag tror att det i framtiden även kommer att förbli det, om inte även utveckla sig ännu mer.

En bok för alla marknadsföringsstuderande!




Karjaluoto Heikki (2010) Digitaalinen markkinointiviestintä. Esimerkkejä parhaista käytännöistä yritys- ja kuluttajamarkkinointiin. Saarijärvi: WSOY.


/Karolina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti