Jag
har läst boken Digitaalinen markkinointiviestintä skriven av Heikki Karjaluoto.
Boken berättar om hur man genom att använda sig av marknadskommunikation ska få
kunderna att förbli aktiva, få försäljningen att stiga och kostnaderna att
minska.
Karjaluoto
skriver att den traditionella formen av marknasakommunikation idag befinner sig
i en brytningstid. Karjaluoto poängterar den digitala marknadskommunikationens
betydelse för företag idag, digital marknadskommunikation möjliggör bättre
kostnadseffektivitet och större inriktningsmöjligheter. Redan undre en längre tid så har
effektiviteten av TV- och tidningsreklam ifrågasatts. Möjligheterna inom den digitala
marknadskommunikationen är enormt mångsidiga. Digitala kampanjer möjliggör
t.ex. targeting av konsumenterna och en mer djupgående uppföljning av kampanjer
än vad vid traditionella kanaler. I boken skriver Karjaluoto om hur företag kan
använda sig av digital marknadskommunikation. Karjaluoto går igenom de
vanligaste marknadskommunikationskanalerna, hur man ska gå till väga för att
använda dem för att dra bäst nytta av dem, och om samarbete med reklambyråer.
Denna
bok innehöll mycket teorier och praktiska lärdomar. Den är skriven år 2010 och
var därmed enligt mig väldigt aktuellt. I boken presenterar
Karjaluoto väldigt många intressanta exempel och case, både från inhemska och
utländska företag, t.ex. Finnair, Nokia, Coca Cola, SK-ravintolat m.m. Boken
är skriven som en lärobok för marknadsföringsstudenter och jag tycker att innehållet
var väldigt intressant och lärorikt. De främsta lärdomar som jag fick med mig
från boken var; vad marknadskommunikation egentligen i nuläget är, varför
marknadskommunikation är så viktigt och hur man utövar framgångsrik
marknadskommunikation. Eftersom att vi precis börjat med marknadskommunikationskursen
så tycker jag att boken var bra för att den gav en djupgående insikt i ämnet. Det
som jag lärt mig av boken kommer jag troligen ha nytta av i framtiden eftersom
att detta ämne idag är väldigt aktuellt och jag tror att det i framtiden även
kommer att förbli det, om inte även utveckla sig ännu mer.
En
bok för alla marknadsföringsstuderande!
Karjaluoto Heikki (2010) Digitaalinen markkinointiviestintä. Esimerkkejä parhaista käytännöistä
yritys- ja kuluttajamarkkinointiin. Saarijärvi: WSOY.
/Karolina

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti