I företagsvärlden talas det mycket om företagsimage och om den växande betydelsen
av företagets reputation som företagets framgångsfaktorer. I och med den
hårdande konkurrensen är det viktigt att ha förmågan att skilja ut sig från
mängden. Det är viktigt att skilja ut sig med hjälp av specialiserad kunskap men
även företagets image är av betydelse. Begrepp som poängteras i boken är: uppfattning, berättelse och upplevelse.
Dessa är begrepp som vi också i vår grupp behandlar i samband med Satumaa
projektet.
”Uppfattningar
föds ur berättelser. Berättelser berättar inte bara hur saker och ting är, utan
de berättar också hur man borde bete och uppföra sig. För att en berättelse ska
kunna bli till liv så behöver den en berättare och en lyssnare. Lyssnaren blir
sedan till en berättare när han eller hon berättar berättelsen vidare ur sin
egna berikade uppfattning. Berättarens och lyssnarens roller slingrar sig,
ändrar sig och blir mångformigare allt eftersom reputationen bildas. Företagets
reputation bildas av berättarnas och lyssnarnas nätverk.”
Boken
kartlägger vad små och medelstora finska företag har för tankar om betydelsen och
innehållet av företagsimage, vad de har gjort för att föra fram dessa och vilka
resultat de har uppnått. Ett exempel på företag som togs upp i boken var Hullu Poro Oy, som är verksam inom
hotell- och restaurang branschen. Enligt VD Päivikki Palosaari så är Hullu Poro Lapplands starkaste brand. Palosaari
berättar att hon ständigt vill skapa och uppfinna upplevelser för sina kunder,
hon säger att man måste skapa en fängslande grej åt kunderna, en upplevelse som
kunderna kommer ihåg hela sitt liv. Detta menar hon att också är succén bakom Hullu Poro. För några år sedan öppnades
även en Hullu Poro restaurang i
Tammerfors, detta för att turister och ortsbon i södra Finland också ska kunna
ta till sig en del av Lappland och ”Lapin hulluutta”. Hullu Poro har under sina 25-levnadsår utvecklats till en miljon-business, detta tack vare företagets starka brand och reputation.
Kati Pauliina Pitkänen (2001) Yrityskuva ja maine
menestystekijöinä. Edita Oyj.
/Karolina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti