maanantai 6. toukokuuta 2013

Yrityskuva ja maine menestystekijöinä






I företagsvärlden talas det mycket om företagsimage och om den växande betydelsen av företagets reputation som företagets framgångsfaktorer. I och med den hårdande konkurrensen är det viktigt att ha förmågan att skilja ut sig från mängden. Det är viktigt att skilja ut sig med hjälp av specialiserad kunskap men även företagets image är av betydelse. Begrepp som poängteras i boken är: uppfattning, berättelse och upplevelse. Dessa är begrepp som vi också i vår grupp behandlar i samband med Satumaa projektet.

”Uppfattningar föds ur berättelser. Berättelser berättar inte bara hur saker och ting är, utan de berättar också hur man borde bete och uppföra sig. För att en berättelse ska kunna bli till liv så behöver den en berättare och en lyssnare. Lyssnaren blir sedan till en berättare när han eller hon berättar berättelsen vidare ur sin egna berikade uppfattning. Berättarens och lyssnarens roller slingrar sig, ändrar sig och blir mångformigare allt eftersom reputationen bildas. Företagets reputation bildas av berättarnas och lyssnarnas nätverk.”

Boken kartlägger vad små och medelstora finska företag har för tankar om betydelsen och innehållet av företagsimage, vad de har gjort för att föra fram dessa och vilka resultat de har uppnått. Ett exempel på företag som togs upp i boken var Hullu Poro Oy, som är verksam inom hotell- och restaurang branschen. Enligt VD Päivikki Palosaari så är Hullu Poro Lapplands starkaste brand. Palosaari berättar att hon ständigt vill skapa och uppfinna upplevelser för sina kunder, hon säger att man måste skapa en fängslande grej åt kunderna, en upplevelse som kunderna kommer ihåg hela sitt liv. Detta menar hon att också är succén bakom Hullu Poro. För några år sedan öppnades även en Hullu Poro restaurang i Tammerfors, detta för att turister och ortsbon i södra Finland också ska kunna ta till sig en del av Lappland och ”Lapin hulluutta”. Hullu Poro har under sina 25-levnadsår utvecklats till en miljon-business, detta tack vare företagets starka brand och reputation.


Kati Pauliina Pitkänen (2001) Yrityskuva ja maine menestystekijöinä. Edita Oyj.




/Karolina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti