Jag valde att läsa boken Business Communication Practices: Modern Trends (2006) skriven av
Uma Narula. Under Open Space timmen, var det en person som berättade om intern kommunikation och därför ville ja
nu till den här sista litteraturuppgiften bekanta mig lite närmare med temat. Jag
anser att vi under kursen diskuterat främst extern kommunikation, men hur kan
man ge en klar och trovärdig bild om företag till kunderna om alla inom
organisationen inte har en gemensam uppfattning om företagets mål och
värderingar? En fungerande intern kommunikation är även viktigt för att kunna
utnyttja all kunskap som finns inom organisationen och för att smidigare lösa
uppträdande problem.
För att verksamheten skall kunna utvecklats, för att
varje anställd skall kunna konstatera sina starka och svaga sidor behövs en
fungerande intern kommunikation inom organisationen. Den interna kommunikationen
kan ske ansikte mot ansikte eller med hjälp av olika kommunikationsmedel
(internet, telefon…). Matsal, lounge eller kafeteria och korridorer är ställen
som kan underlätta kommunikationen inom organisationen (Narula 2006, 39). Dock
betyder det inte automatiskt att den interna kommunikationen skulle fungera om
vi sätter in anställda från olika avdelningar i en matsal. De anställda måste
vara villiga att diskutera och att
utbyta idéer. Tillfällen som möten, workshops och träningsprogram gör det
möjligt att kommunicera inom organisationen. Genom att vara medveten om de anställdas
starka och svaga sidor gör det lättare för chefen att implementera en
fungerande strategi och lättar även rekryteringsprocessen.
Narula nämner bl.a. Robust
Dialogue som betecknar öppenhet, ärlighet och koncentration då de anställda
kommunicerar med varandra. Detta möjliggör det för organisationen att lättare
samla in information och att förstå informationen. Ett liknande kommunikationssätt
stimulerar till kreativitet, nya idéer, frågor och synsätt.
Intern kommunikation är mycket viktigt inom en
organisation. Det kan vara mycket svårt att få t.ex. anställda i de olika
avdelningarna att kommunicera med varandra, eftersom de anställda ofta kan ha
uppfattningen om att detta inte behövs. Jag
anser att företagskulturen påverkar enormt mycket i vilken grad som anställda
väljer att kommunicera med varandra och med ledarskapet.
Källa: Narula, Uma 2006. Business Communication
Practices : Modern Trends. Atlantic.
/Sabina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti