lauantai 11. toukokuuta 2013

Intern kommunikation


Jag valde att läsa boken Business Communication Practices: Modern Trends (2006) skriven av Uma Narula. Under Open Space timmen, var det en person som berättade om intern kommunikation och därför ville ja nu till den här sista litteraturuppgiften bekanta mig lite närmare med temat. Jag anser att vi under kursen diskuterat främst extern kommunikation, men hur kan man ge en klar och trovärdig bild om företag till kunderna om alla inom organisationen inte har en gemensam uppfattning om företagets mål och värderingar? En fungerande intern kommunikation är även viktigt för att kunna utnyttja all kunskap som finns inom organisationen och för att smidigare lösa uppträdande problem.

För att verksamheten skall kunna utvecklats, för att varje anställd skall kunna konstatera sina starka och svaga sidor behövs en fungerande intern kommunikation inom organisationen. Den interna kommunikationen kan ske ansikte mot ansikte eller med hjälp av olika kommunikationsmedel (internet, telefon…). Matsal, lounge eller kafeteria och korridorer är ställen som kan underlätta kommunikationen inom organisationen (Narula 2006, 39). Dock betyder det inte automatiskt att den interna kommunikationen skulle fungera om vi sätter in anställda från olika avdelningar i en matsal. De anställda måste vara villiga att diskutera och att utbyta idéer. Tillfällen som möten, workshops och träningsprogram gör det möjligt att kommunicera inom organisationen. Genom att vara medveten om de anställdas starka och svaga sidor gör det lättare för chefen att implementera en fungerande strategi och lättar även rekryteringsprocessen.

Narula nämner bl.a. Robust Dialogue som betecknar öppenhet, ärlighet och koncentration då de anställda kommunicerar med varandra. Detta möjliggör det för organisationen att lättare samla in information och att förstå informationen. Ett liknande kommunikationssätt stimulerar till kreativitet, nya idéer, frågor och synsätt.
Intern kommunikation är mycket viktigt inom en organisation. Det kan vara mycket svårt att få t.ex. anställda i de olika avdelningarna att kommunicera med varandra, eftersom de anställda ofta kan ha uppfattningen om att detta inte behövs.  Jag anser att företagskulturen påverkar enormt mycket i vilken grad som anställda väljer att kommunicera med varandra och med ledarskapet.

Källa: Narula, Uma 2006. Business Communication Practices : Modern Trends. Atlantic.

/Sabina



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti