lauantai 11. toukokuuta 2013

Social Media Marketing av Liana Li Evans

De två senaste böckerna jag har läst har inte handlat om någon konkret marknadskommunikations kanal, däremot har de handlat om hur man skall bygga ett starkt brand i allmänhet och den första boken reflekterade ämnet mera från ett ledningsperspektiv, och hur man skall sköta den interna verksamheten för att resultera till lyckad marknadskommunikation. Därför valde jag som sista bok för kursen en bok som handlar om en konkret kommunikationskanal och som mål hade jag att boken skall handla om en kommunikationskanal som är aktuell i dagens läge. Boken som jag sist och slutligen läste, var ”Social Media Marketing, Strategies for Engaging in Facebook, Twitter & Other Social Media , skriven av Liana Evans (2010).

Författaren framhäver samma sak som vi fick höra av vårt samarbetsföretags personal då vi påbörjade vårt projekt med dem. Satumaa:s vd poängterade en sak då vi föreslog en massa olika kommunikationskanaler i sociala medier för att uppnå en lyckad marknadskommunikationsstrategi för eventet vi hade som uppgift att marknadsföra, nämligen att vi skall sträva efter att dessa kanaler inte kräver kontinuerlig uppföljning och uppdatering. Evans poängterar att marknadskommunikation via sociala medier är sist och slutligen väldigt tidskrävande och svårt, men jag anser att marknadskommunikationen kan göras förmånligt ifall man så bestämmer sig. Som ett exempel kan man jämföra med vårt projekt med Satumaa, där vi i vår strategi bildar endast en facebook-event som direkt komm
unikation för eventet, endast denna behöver uppdateras. I övrigt används företagets hemsidor, facebook-sida, earned media, Edfelts twitter sida och en event-blogg, som i sin tur är även en blogg som inte behöver updateras då den endast innehåller information om eventet och dit samlas även samarbetsföretagen storyn om deras samarbete med Satumaa. I alla kanaler finns en länk till fb-eventet och event-bloggen.

Men som sagt, författaren betonar att det är en tidskrävande projekt att upprätthålla sociala medier som kommunikationskanal. Bl.a. då det är viktigt att  få uppmärksamhet i medierna, måste man även skapa den uppmärksamhet och för att upprätthålla intresset måste företaget även aktivt delta i diskussionerna som pågår i medierna. Med andra ord måste företaget ha någon som aktivt följer med vad som händer i sociala medierna och kan delta i diskussionerna som råder. I vårt projekt har vi planerat at endast facebook-eventet fungerar som en kanal där man måste aktivt delta i diskussioner (frågor etc.), resterande kanaler ger endast synlighet, förutom bloggen som även är fylld med storytelling spalter av samarbetsföretagen, som ökar på kundvärdet.

Boken betonade även vikten av att man skall ha en klar strategi redan från början, före man påbörjar själva projektet.  I vårt projekt har vi klart och tydligt gjort det då vår uppgift var att göra endast en marknadskommunikations strategi, inte förverkliga det. Det som vi inte kunde delta i, som författaren ansåg som en av de viktigaste processerna i social media kampanj, var uppföljning. Men i vår strategi har vi ändå tänkt på att hur vi skulle uppfölja detta. Nämligen som jag nämnde redan tidigare, skulle fb-eventet fungera som huvudsakliga kommunikationskanal och även event-bloggen synliggörs i alla kanaler som en ”warm-up”, och hör även till de viktigaste kommunikationskanalerna för att locka flera deltagare i eventet. Dessa två kanaler är billiga kommunikationskanaler där man även kan följa marknadens intresse, i fb-eventet kan man få en ungefärlig bild om hur många som är på kommande och bloggen informerar hur många gånger folk har besökt sidan dagligen. Detta ger en bild över hur kommunikationen når marknaden och att måste man ändra strategin.

Överlag var boken kanske lite gammalmodig enligt mig, men det verkar som att det alltid känns så då man läst en bok om marknadsföring, då den utvecklas i så snabb takt. Särskilt sociala medier utvecklas med stormfart, och nya möjligheter uppkommer hela tiden. Men man kan ändå få bra information om vad man skall tänka på då man planerar en social media kommunikation.

//Näse


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti