De två senaste
böckerna jag har läst har inte handlat om någon konkret marknadskommunikations
kanal, däremot har de handlat om hur man skall bygga ett starkt brand i
allmänhet och den första boken reflekterade ämnet mera från ett
ledningsperspektiv, och hur man skall sköta den interna verksamheten för att
resultera till lyckad marknadskommunikation. Därför valde jag som sista bok för
kursen en bok som handlar om en konkret kommunikationskanal och som mål hade
jag att boken skall handla om en kommunikationskanal som är aktuell i dagens
läge. Boken som jag sist och slutligen läste, var ”Social Media Marketing, Strategies for Engaging in Facebook, Twitter & Other Social Media” , skriven av Liana Evans (2010).
Författaren
framhäver samma sak som vi fick höra av vårt samarbetsföretags personal då vi
påbörjade vårt projekt med dem. Satumaa:s vd poängterade en sak då vi föreslog
en massa olika kommunikationskanaler i sociala medier för att uppnå en lyckad
marknadskommunikationsstrategi för eventet vi hade som uppgift att
marknadsföra, nämligen att vi skall sträva efter att dessa kanaler inte kräver
kontinuerlig uppföljning och uppdatering. Evans poängterar att
marknadskommunikation via sociala medier är sist och slutligen väldigt
tidskrävande och svårt, men jag anser att marknadskommunikationen kan göras förmånligt
ifall man så bestämmer sig. Som ett exempel kan man jämföra med vårt projekt
med Satumaa, där vi i vår strategi bildar endast en facebook-event som direkt
komm
unikation för eventet, endast denna behöver uppdateras. I övrigt används
företagets hemsidor, facebook-sida, earned media, Edfelts twitter sida och en
event-blogg, som i sin tur är även en blogg som inte behöver updateras då den
endast innehåller information om eventet och dit samlas även samarbetsföretagen
storyn om deras samarbete med Satumaa. I alla kanaler finns en länk till
fb-eventet och event-bloggen.
Men som sagt,
författaren betonar att det är en tidskrävande projekt att upprätthålla sociala
medier som kommunikationskanal. Bl.a. då det är viktigt att få uppmärksamhet i medierna, måste man även
skapa den uppmärksamhet och för att upprätthålla intresset måste företaget även
aktivt delta i diskussionerna som pågår i medierna. Med andra ord måste
företaget ha någon som aktivt följer med vad som händer i sociala medierna och
kan delta i diskussionerna som råder. I vårt projekt har vi planerat at endast
facebook-eventet fungerar som en kanal där man måste aktivt delta i
diskussioner (frågor etc.), resterande kanaler ger endast synlighet, förutom
bloggen som även är fylld med storytelling spalter av samarbetsföretagen, som
ökar på kundvärdet.
Boken betonade
även vikten av att man skall ha en klar strategi redan från början, före man
påbörjar själva projektet. I vårt
projekt har vi klart och tydligt gjort det då vår uppgift var att göra endast
en marknadskommunikations strategi, inte förverkliga det. Det som vi inte kunde
delta i, som författaren ansåg som en av de viktigaste processerna i social
media kampanj, var uppföljning. Men i vår strategi har vi ändå tänkt på att hur
vi skulle uppfölja detta. Nämligen som jag nämnde redan tidigare, skulle
fb-eventet fungera som huvudsakliga kommunikationskanal och även event-bloggen
synliggörs i alla kanaler som en ”warm-up”, och hör även till de viktigaste
kommunikationskanalerna för att locka flera deltagare i eventet. Dessa två
kanaler är billiga kommunikationskanaler där man även kan följa marknadens
intresse, i fb-eventet kan man få en ungefärlig bild om hur många som är på
kommande och bloggen informerar hur många gånger folk har besökt sidan dagligen.
Detta ger en bild över hur kommunikationen når marknaden och att måste man
ändra strategin.
Överlag var boken
kanske lite gammalmodig enligt mig, men det verkar som att det alltid känns så
då man läst en bok om marknadsföring, då den utvecklas i så snabb takt.
Särskilt sociala medier utvecklas med stormfart, och nya möjligheter uppkommer
hela tiden. Men man kan ändå få bra information om vad man skall tänka på då
man planerar en social media kommunikation.
//Näse
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti