Bokserien Economica
är en serie av böcker där högkvalitativa experter publicerar arbeten. Seriens
38:de publicering Digitaalinen
markkinointi handlar om den digitala tidsperiodens marknadsföring och tar
upp olika case för att illustrera
påståendena. Bokens femte kapitel handlar om hur man bygger ett brand samt
differentierar sig från konkurrenter.
Case 1: Diner’s
Club erbjuder sina kunder möjligheten att kustomisera layouten på sina
betalningskort. Kunden får välja vilken som helst digital bild, och få bilden
på kortet på önskvärt sätt. Kortdesignen är snabb och enkel och kustomiseringen
sker på Diner’s Clubs hemsidor. Efter två veckor får kunden hem på posten det
själv designade betalningskortet. I början var tjänsten så populär att
webbsidorna överflödde och Diner’s Club hamnade utvidga sina servrar för att
åtgärda detta.
Case 2: Canon Image
Gateway erbjuder sina kunder en ”personlig portal och en spännande ny
webbtjänst”. Portalen är en community dit
Canon användare kan ladda upp sina bilder, diskutera kring fotografering samt
få tips och information om nya produkter och tjänster. På detta sättet försöker
Canon skapa erbjuda ett mera lockande alternativ till sina konkurrenters
produkter och tjänster.
Case 3: Procter
& Gambles Pampers-blöjornas webbsidor är en bra indikation på förmågan att
ge konsumenterna en tjänst som passar användarnas gemensamma livssituation, och
erbjuder relevant information som hjälper till vardagen och barnskötseln. Sidan
erbjuder bl.a. information om barnets utveckling. Om sömn, matning, hudvård,
hälsa och säkerhet. Hur man skall leka med barnet och om hur man stimulerar dess
sinnen och lärande. Sidan erbjuder även en community
där konsumenter kan utbyta frågor
och erfarenheter med andra konsumenter och experter, be om hjälp och tips o
diverse saker gällande barn. Hemsidan noterar produktinformationen som en ”bifaktor”
på hemsidan, och satsar klart och tydligt på att bygga upp ett internetsamhälle
för konsumenterna. Detta förstärker brandlojaliteten samt attityderna mot
brandet. Detta märks sedan som resultat i försäljningen.
Marko Merisavo,
Jari Vesanen, Mika Raulas och Ville
Virtanen (2006), Digitaalinen
markkinointi, Economica, Talentum,
Helsinki
/Rasmus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti