tiistai 14. toukokuuta 2013

Brandin Rakentaminen ja Erottautuminen


Bokserien Economica är en serie av böcker där högkvalitativa experter publicerar arbeten. Seriens 38:de publicering Digitaalinen markkinointi handlar om den digitala tidsperiodens marknadsföring och tar upp olika case för att illustrera påståendena. Bokens femte kapitel handlar om hur man bygger ett brand samt differentierar sig från konkurrenter.

                             Case 1: Diner’s Club erbjuder sina kunder möjligheten att kustomisera layouten på sina betalningskort. Kunden får välja vilken som helst digital bild, och få bilden på kortet på önskvärt sätt. Kortdesignen är snabb och enkel och kustomiseringen sker på Diner’s Clubs hemsidor. Efter två veckor får kunden hem på posten det själv designade betalningskortet. I början var tjänsten så populär att webbsidorna överflödde och Diner’s Club hamnade utvidga sina servrar för att åtgärda detta.

                             Case 2: Canon Image Gateway erbjuder sina kunder en ”personlig portal och en spännande ny webbtjänst”. Portalen är en community dit Canon användare kan ladda upp sina bilder, diskutera kring fotografering samt få tips och information om nya produkter och tjänster. På detta sättet försöker Canon skapa erbjuda ett mera lockande alternativ till sina konkurrenters produkter och tjänster.

                             Case 3: Procter & Gambles Pampers-blöjornas webbsidor är en bra indikation på förmågan att ge konsumenterna en tjänst som passar användarnas gemensamma livssituation, och erbjuder relevant information som hjälper till vardagen och barnskötseln. Sidan erbjuder bl.a. information om barnets utveckling. Om sömn, matning, hudvård, hälsa och säkerhet. Hur man skall leka med barnet och om hur man stimulerar dess sinnen och lärande. Sidan erbjuder även en community  där konsumenter kan utbyta frågor och erfarenheter med andra konsumenter och experter, be om hjälp och tips o diverse saker gällande barn. Hemsidan noterar produktinformationen som en ”bifaktor” på hemsidan, och satsar klart och tydligt på att bygga upp ett internetsamhälle för konsumenterna. Detta förstärker brandlojaliteten samt attityderna mot brandet. Detta märks sedan som resultat i försäljningen.

Marko Merisavo, Jari Vesanen, Mika Raulas och Ville Virtanen (2006), Digitaalinen markkinointi, Economica, Talentum, Helsinki

/Rasmus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti