Open Space 26.03.2013
Under Open Space-
tillfället presenterade 6 olika experter sina ämnesområden inom
marknadskommunikation, vilka var: företagsbloggar, generation Z, PR, branding,
nya medier och intern kommunikation. Här redogör vi kort för vad som
diskuterades.
Företagsbloggar
Ett företag kan utnyttja
en blogg som en viktig kommunikationskanal. En blogg är mer personlig än t.ex.
ett pressmeddelande, och bjuder på möjligheten för kunder att ge direkt
feedback. Bloggens syfte och mål måste vara klart som en del av en strategisk
plan: vilket värde eftersträvar verksamheten – används bloggen som
kommunikationsmedel eller som marknadsföringsmetod?
Generation Z
Generation Z utgörs av
dem som är födda 1995-2005. Dessa ungdomar har vuxit upp i en värld som
domineras av teknologi och media, som ständigt utvecklas. Ungdomarna har
möjlighet att fritt välja vilken information som når dem och varifrån de hittar
den. Vi diskuterade hur dessa barn och ungdomar inte behöver anstränga sig för
att hitta vare sig sysselsättning eller information. Frågan om det egentliga budskapet verkligen når dem,
förblev öppen.
PR
Inom PR koncentrerar man
sig på att representera en organisations verksamhet för bl.a. kunder och media.
Det handlar i praktiken mycket om att skriva kundbrev, pressmeddelanden och
nyheter, samt om att ordna olika evenemang.
Branding
Branding handlar om att
förmedla ett varumärkes budskap, genom att skapa känslor hos konsumenterna via
marknadskommunikation. Ett varumärke kan skyddas via registrering och kan
därmed ägas, i motsats till ett brand. Registrering innebär skydd mot
konkurrenterna, samt skydd mot eget intrång i konkurrenternas rättigheter.
Ny media
Ny media utgörs av – interaktiva
– digitala medier. Det mest avsevärda är att det råder en autonomi över det konsumenterna
ser och absorberar.
Intern kommunikation
Personalpåverkan utgör
en stor del av hur en verksamhet speglas utåt. Intern kommunikation sker på
många olika sätt: via intranät, i kafferummet, på möten... Intern och extern
kommunikation fungerar i växelverkan med varandra: den ena existerar inte utan
den andra.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti