lauantai 30. maaliskuuta 2013

Open Space



Open Space 26.03.2013

Under Open Space- tillfället presenterade 6 olika experter sina ämnesområden inom marknadskommunikation, vilka var: företagsbloggar, generation Z, PR, branding, nya medier och intern kommunikation. Här redogör vi kort för vad som diskuterades.

  • Företagsbloggar


Ett företag kan utnyttja en blogg som en viktig kommunikationskanal. En blogg är mer personlig än t.ex. ett pressmeddelande, och bjuder på möjligheten för kunder att ge direkt feedback. Bloggens syfte och mål måste vara klart som en del av en strategisk plan: vilket värde eftersträvar verksamheten – används bloggen som kommunikationsmedel eller som marknadsföringsmetod?
  
  •  Generation Z  

Generation Z utgörs av dem som är födda 1995-2005. Dessa ungdomar har vuxit upp i en värld som domineras av teknologi och media, som ständigt utvecklas. Ungdomarna har möjlighet att fritt välja vilken information som når dem och varifrån de hittar den. Vi diskuterade hur dessa barn och ungdomar inte behöver anstränga sig för att hitta vare sig sysselsättning eller information. Frågan om det egentliga budskapet verkligen når dem, förblev öppen.
  
  • PR


Inom PR koncentrerar man sig på att representera en organisations verksamhet för bl.a. kunder och media. Det handlar i praktiken mycket om att skriva kundbrev, pressmeddelanden och nyheter, samt om att ordna olika evenemang.
  
  •  Branding


Branding handlar om att förmedla ett varumärkes budskap, genom att skapa känslor hos konsumenterna via marknadskommunikation. Ett varumärke kan skyddas via registrering och kan därmed ägas, i motsats till ett brand. Registrering innebär skydd mot konkurrenterna, samt skydd mot eget intrång i konkurrenternas rättigheter.
  
  • Ny media


Ny media utgörs av – interaktiva – digitala medier. Det mest avsevärda är att det råder en autonomi över det konsumenterna ser och absorberar. 

  • Intern kommunikation


Personalpåverkan utgör en stor del av hur en verksamhet speglas utåt. Intern kommunikation sker på många olika sätt: via intranät, i kafferummet, på möten... Intern och extern kommunikation fungerar i växelverkan med varandra: den ena existerar inte utan den andra.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti