maanantai 25. maaliskuuta 2013

exceptionellt bra marknadsföring

Nike
Nike har alltid lyckats bilda kreativa kampanjer som får särskilt ungdomar som idrottar att tycka om företagets reklamer. Oftast använder de sig av opinionsledare, i Nikes fall är de förstås idrottsproffs som representerar brandet. En som jag kommer ihåg även idag var Nike freestyle kampanjen, som var längre reklam där proffsen gjorde coola tricks. Deras slogan "Just do it" passar även bra i temat och den motiverar ungdomar att sträva efter sina drömmar. Sloganet har dock drabbats på sistone då Oscar Pistorius blev anklagadad för mord och t.ex. Tiger Woods var otrogen mot sin fru, dvs. de representerar Nike genom att bära deras kläder och beter sig på ett sätt som medierna har kunnat utnyttja för att hänföra "just do it" sloganet till dessa händelser.

Rovio - Angry Birds
Rovio har lyckats att branda Angry Birds med stormfart och det känns nästan orealistiskt hur brandet växte till så stort som det är i dagens läge. Det skulle vara intressant och få veta detaljerat hur marknadsföringsprocessen har fungerat då de inte var kända ännu. I dagens läge ser man Angry Birds överallt, de finns i godispåsar, läskedryck, leksaker klädesplagg och flera olika ställen. Andra företag är mer än villiga att samarbeta med brandet för att sälja sina produkten (t.ex. Lumene, Fazer) Jag tycker att Angry Birds brandet är ett väldigt bra exempel på hur ett brand snabbt blir känt runtom i hela världen. Även ett exempel på ett brand som syns överallt och därför vet alla brandet.

-Näse

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti